تبلیغات
روانشناسی - خواب و مشکلات آن
چو رود که در مسیر دره می رود رونده باش / امید هیچ معجزی ز مرده نیست زنده باش

نگارش در تاریخ چهارشنبه 30 فروردین 1391 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

سلام به همه دوستای گلم


بعد از یک خواب زمستانی طولانی   خدمتتون رسیدم تا مطالب وبلاگ روبه روز کنم ضمن اینکه امیدوارم منو بخاطر تاخیرم بخشیده باشید  باید بگم این مطلب رو به مساله خواب و معرفی یک سایت خوب در این خصوص اختصاص دادم.

تعریف خواب:همه ما کمابیش ذهنیتی قبلی درمورد واژه خواب داریم و همه ما می دونیم که برای خواب هم مثل سایر مفاهیم تعاریف متعددی ارائه شده ولی من کوتاه ترین و مفید فایده ترین تعریفی رو که می تونستم در مورد خواب ارائه بدم در ذیل آورده ام :

خواب عبارت است از کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیر فعال شدن تقریبا تمام عضلات ارادی در زمان استراحت است به طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند.


اهمیت خواب:درمورد اهمیت خواب هم که هرچی بگیم که ولی بطور خلاصه باید گفت خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.خوابیدن باعث می‌شود که توانایی های ادراکی خود مانند حافظه، تکلم و تفکر خلاق را در حد مطلوب نگهداریم. به عبارت دیگر،خواب نقش مهمی در رشد مهارت‌های مغزی ما دارد. کمبود خواب سبب کاهش توانایی های مغز ما می‌شود. اگر یک شب را تا صبح بیدار بمانید می بینید که روز بعد سست و بی انرژی و فراموشکارمی‌شوید. احتمالاً متوجه شده اید که کج خلق و زود رنج هم می‌شوید. تحقیقات نشان داده است که فقط یک شب بی خوابی، به طرز قابل ملاحظه ای تمرکز را کاهش می‌دهد و کسانی که شب‌ها خوب می خوابند، نمی توانند برای مدت طولانی توجهخود را به یک موضوع اختصاص دهند.

کمبود خواب در دراز مدت، باعث می‌شود که قسمتی از مغز که کنترل مهارت‌های زبانی، حافظه،برنامه ریزی و احساس گذشت زمان را به عهده دارد، تحت تأثیر قرار گیرد و تقریباً از کار بیفتد. هفده ساعت بیداری مداوم، اثری معادل %0.05 الکل در خون دارد. در بسیاری از کشورها، به فردی که به این میزان الکل در خون او باشد، اجازه‌ی رانندگی داده نمی شود. علاوه بر این، افرادی که خوب نمی خوابند، معمولاً توان پاسخ گویی به تغییرات سریع وضعیت و تصمیم گیری منطقی را ندارند. جالب است بدانید که همین عدم هوشیاری در بسیاریاز فجایع بزرگ تاریخی مانند حادثه چرنوبیل، انفجار شاتل challengerو ... مؤثر بوده است. بی خوابی نه تنها بر روی مهارت‌های شناختی، بلکه روی سلامت عاطفی و فیزیکی نیز اثر می‌گذارد. اختلالاتی مانند آپنه خواب، باعث افزایش فشار خون و فشار عصبی می‌شود. دانشمندان نشان داده اند که کمبود خواب، ریسک چاقی را هم افزایش می‌دهد، زیرا بسیاری از هورمون‌ها و مواد شیمیایی که نقش مؤثری در کنترل وزن و اشتها دارند، هنگام خواب آزاد می‌شوند. حالا که به اهمیت نسبی خواب پی بردیم کمی هم درمورد اختلالات و مشکلات خواب حرف بزنیم:

مشکلات خواب: در اینجا قصدمون نیست که انواع مشکلات در خواب رو بر اساس DSM IV طبقه بندی کنیم ولی بطور کلی و کمی عامیانه می توانیم کسانی رو که در خوابشون مشکل دارن به سه دسته تقسیم کنیم : 1. مبتلایان به انواع اختلالات خواب که اسامی آنها در DSM IVآورده شده مثل آپنه تنفسی، سندم پاهای بی قرار و... و باید بگیم که هر یک از این اختلالات روش های درمان خاص خودشون رو دارن و برای درمان لزوما باید به متخصصان در این زمینه مراجعه کنید، 2. دسته ای دیگر ازافراد کسانی هستند که مشکل خوابشون ثانویه به یک اختلال دیگه است مثل افسردگی، مصرف مواد مخدر و داروها و ... این مشکلات کیفیت خواب این افراد رو تحت تاثیر قرار می دهد و آنها برای رفع مشکلشون در خواب ابتدا باید اختلال مسبب رو (مثلا افسردگی) درمان کنند در آخر 3. کسانی که مبتلا به اختلال خواب نیستند اما به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشت خواب، خوابشون از کیفیت لازم برخوردار نیست که مشکل این دسته از افراد با رعایت تکنیک های بهداشت خواب حل می گردد.

معرفی سایت: درانتها برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد خواب شما رو دعوت می کنم به سایت خوب زیر مراجعه کنید. این سایت متعلق به کلنیک تخصصی بیماری های مغز واعصاب، روان و خواب ایران است که ضمن اینکه اطلاعات جالبی درمورد خواب و مشکلات آن به شما ارائه می دهد تستی را ارائه داده است که با پاسخگویی به آن مشخص می شود آیا شما به مشکل خواب دچار هستید یا نه؟ ضمنا این کلنیک خدمات خود را در خصوص تشخیص و درمان اختلالات مربوط به خواب در اختیار شما قرار می دهد.

http://www.irsleepcenter.com

امیدوارم این مطلب مورد استفاده دوستان خوبم قرار گرفته باشد.




طبقه بندی: معرفی سایتها و وبلاگهای مفید و جالب، 

 
 
 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.
SWEET KISS