تبلیغات
روانشناسی - مطالب آبان 1390
چو رود که در مسیر دره می رود رونده باش / امید هیچ معجزی ز مرده نیست زنده باش

نگارش در تاریخ پنجشنبه 19 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

نگارش در تاریخ سه شنبه 10 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

روزی معلمی از دانش آموزانش خواست که اسامی همکلاسی هایشان را بر روی دو ورق کاغذ بنویسند و پس از نوشتن هر اسم یک خط فاصله قرار دهند . سپس از آنها خواست که درباره قشنگترین چیزی که میتوانند در مورد هرکدام از همکلاسی هایشان بگویند ، فکر کنند و در آن خط های خالی بنویسند . بقیه وقت کلاس با انجام این تکلیف درسی گذشت و هرکدام از دانش آموزان پس از اتمام ، برگه های خود را به معلم تحویل داده ، کلاس را ترک کردند . روز شنبه ، معلم نام هر کدام از دانش آموزان را در برگه ای جداگانه نوشت ، وسپس تمام نظرات بچه های دیگر در مورد هر دانش آموز را در زیر اسم آنها نوشت. روز دوشنبه ، معلم برگه مربوط به هر دانش آموز را تحویل داد. شادی خاصی کلاس را فرا گرفت. معلم این زمزمه ها را از کلاس شنید " واقعا ؟ " "من هرگز نمی دانستم که دیگران به وجود من اهمیت می دهند! " "من نمی دانستم که دیگران اینقدر مرا دوست دارند. " دیگر صحبتی ار آن برگه ها نشد. معلم نیز ندانست که آیا آنها بعد از کلاس با والدینشان در مورد موضوع کلاس به بحث وصحبت پرداختند یا نه ، به هر حال برایش مهم نبود. آن تکلیف هدف معلم را بر آورده کرده بود دانش آموزان از خود و تک تک همکلاسی هایشان راضی بودند با گذشت سالها بچه های کلاس از یکدیگر دورافتادند . چند سال بعد ، یکی از دانش آموزان درجنگ ویتنام کشته شد . و معلمش در مراسم خاکسپاری او شرکت کرد. او تابحال ، یک سرباز ارتشی را در تابوت ندیده بود ... پسر کشته شده ، جوان خوش قیافه وبرازنده ای به نظر می رسید. کلیسا مملو از دوستان سرباز بود. دوستانش با عبور از کنار تابوت وی ، مراسم وداع را بجا آوردند. معلم آخرین نفر در این مراسم تودیع بود. به محض اینکه معلم در کنار تابوت قرار گرفت، یکی از سربازانی که مسئول حمل تابوت بود، به سوی او آمد و پرسید : " آیا شما معلم ریاضی مارک نبودید؟ " معلم با تکان دادن سر پاسخ داد : " چرا" سرباز ادامه داد : " مارک همیشه درصحبتهایش از شما یاد می کرد. "پس از مراسم تدفین ، اکثر همکلاسی هایش برای صرف ناهار گرد هم آمدند. پدر و مادر مارک نیز که در آنجا بودند، آشکارا معلوم بود که منتظر ملاقات با معلم مارک هستند. پدر مارک در حالیکه کیف پولش را از جیبش بیرون می کشید به معلم گفت :"ما می خواهیم چیزی را به شما نشان دهیم که فکر می کنیم برایتان آشنا باشد. "او با دقت دو برگه کاغذ فرسوده دفتر یادداشت که از ظاهرشان پیدا بود بارها وبارها تا خورده و با نواری به هم بسته شده بودند را از کیفش در آورد. خانم معلم با یک نگاه آنها را شناخت. آن کاغذها، همانی بودند که تمام خوبی های مارک از دیدگاه دوستانش درونشان نوشته شده بود. مادر مارک گفت : " از شما به خاطر کاری که انجام دادید متشکریم. همانطور که می بینید مارک آن را همانند گنجی نگه داشته است . "همکلاسی های سابق مارک دور هم جمع شدند. چارلی با کمرویی لبخند زد و گفت : " من هنوز لیست خودم را دارم . اون رو در کشوی بالای میزم گذاشتم. "همسر چاک گفت : " چاک از من خواست که آن را در آلبوم عروسیمان بگذارم . "مارلین گفت : " من هم برای خودم را دارم. توی دفتر خاطراتم گذاشته ام . " سپس ویکی، کیفش را از ساک بیرون کشید ولیست فرسوده اش را به بچه ها نشان داد و گفت :" این همیشه با منه . . . . " . " من فکر نمی کنم که کسی لیستش را نگه نداشته باشد. "معلم با شنیدن حرف های شاگردانش دیگر طاقت نیاورده ، گریه اش گرفت . او برای مارک و برای همه دوستانش که دیگر او را نمی دیدند، گریه می کرد. سرنوشت انسانها در این جامعه بقدری پیچیده است که ما فراموش می کنیم این زندگی روزی به پایان خواهد رسید، و هیچ یک از ما نمی داند که آن روز کی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین به کسانی که دوستشان دارید و به آنها توجه دارید بگویید که برایتان مهم و با ارزشند، قبل از آنکه برای گفتن دیر شده باشد. بیاد داشته باشید چیزی را درو خواهید کرد که پیش از این کاشته اید.




طبقه بندی: مطالب ادبی، 


نگارش در تاریخ پنجشنبه 5 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۶

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مبتلا به اختلالات روانپزشکی مختلف هستند. با بسیاری از این اختلالات آشنا هستیم و یا دست‌کم نامشان را نشیده‌ایم: افسردگی، اضطراب، وسواس، شیزوفرنی.

اما، بیماری‌های روانپزشکی‌ای هم هستند که هم نام و هم ماهیت عجیب و غریبی دارند و حتی بسیاری از پزشکان به خاطر نادر بودن یا موردی بودن بروز بیماری، با آنها آشنا نیستند و یا تنها اصطلاحات استاندارد پزشکی را درباره آنها به کار می‌برند.

۱- سندرم استکهلم: سندرم استکهلم نوعی پاسخ فیزیولوژیک گروگان‌های ربوده شده است. بر خلاف انتظار، نشانه‌هایی از همدردی و  حس وفاداری آنها با آدم‌رباها دیده می‌شود. گروگان‌ها حتی ممکن است با وجود خطراتی که تهدیدشان می‌کند، به صورت اختیاری خود را تسلیم آدم‌رباها کنند. این سندرم در موارد دیگری مثل همسرآزاری، تجاوز و یا سوء‌استفاده از اطفال هم ممکن است دیده شود.

اما چرا این سندرم «استکهلم» نامیده می‌شود؟


ادامه مطلب

طبقه بندی: مطالب روانشناختی، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب


احمدرضا محمدپور، روانشناس بالینی، رواندرمانگر

     مقدمه

   اصطلاح بهداشت روان Mental Health ، اصطلاحی است که می توان آن را از نقطه نظرهای مختلف بررسی کرد و با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، اعتقادی وامثال آن رنگ و بو، و حتی تعریف بهداشت روان در یک جامعه ممکن است دست خوش تغییر شود.زیرا، هر فرهنگی براساس معیارهای خاص خود به دنبال بهداشت روان است . اما بی شک، هدف هر جامعه ای فراهم ساختن شرایطی  است که سلامت اعضایش تحقق پیدا کند. حال آنکه بهداشت روان قسمتی از سلامت عمومی است و پیشرفت یک جامعه را تضمین می کند. توسعه و پیشرفت یک جامعه تنها به کمک نیروهای انسانی برخوردار از سلامت روانی و جسمانی ممکن خواهد بود.نگاه کل نگر  و نظامدار به بهداشت روان به معنای دیدن آن در گستره ای به وسعت جامعه است که هدف این نوشتار نیز دنبال کردن این خط فکری و آشنا کردن مردم ، در هفته ی بهداشت روان، با این مفاهیم  است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: مطالب روانشناختی، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

 

احمدرضا محمدپور
مرور كلی

كارل منینگر اولین بار در 1938 اصطلاح خودزنی را به كار برد. او خودزنی را در رفتارهای انسانی به چهار گروه تقسیم كرد: 1)‌رفتارهای روان آزرده (Neurotic)، 2) روان‌پریش (Psychotic)، 3) ارگانیك و 4) در زمینه مذهبی.


شیوع

تقریباًً یک درصد جمعیت در طول عمر خود برای مدارا coping با موقعیت یا احساس فلج‌کننده پیش آمده از آسیب بدنی به شکل جرح خویشتن استفاده می‌کنند. آسیب به خود افراد را ناقص می‌کند. درک این پدیده رفتاری مشکل است و به شکل خیلی ساده یا در یک موقعیت احساسی که فرد تحت فشار است رخ می‌دهد.



ادامه مطلب

طبقه بندی: مطالب روانشناختی، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

تهران، دی­ماه 1390

http://isa.org.ir/

دومین همایش ملی آسیب­های اجتماعی ایران در دی ماه سال جاری هم‌زمان با نخستین سالگرد درگذشت استاد دکتر محمد عبداللهی (دبیر علمی اولین همایش) برگزار می‌کند.
اهداف همایش به قرار زیر هستند:
نکوداشت زنده یاد استاد دکتر محمد عبداللهی و نقش وی در دانش امروز آسیب­های اجتماعی
ارایه دستاوردهای نظری بومی در باره آسیب­های اجتماعی
تحلیل روند تغییرات و تحولات اجتماعی در دهه اخیر
ارزیابی وضعیت موجود آسیب­های اجتماعی و آثار و پیامدهای آن‌ها
نقد و بررسی سیاست­ها، برنامه­ها و نظام مدیریت آسیب­های اجتماعی
شناخت راه­های پیشگیری، مداخله، کنترل و کاهش آسیب­های اجتماعی
سبب­شناسی آسیب­های اجتماعی

آخرین فرصت ارسال چکیده مقاله: پایان شهریور ماه 1390
چکیده مقاله در چهار بخش شامل: مقدمه (طرح مسأله و ضرورت)، روش­شناسی، یافته­ها، بحث و نتیجه­گیری در حدود 240 کلمه و در قالب word ازطریق پست الکترونیک:Socialpathology.Congress@gmail.comبه دبیرخانه ارسال شود.
نشانی دبیرخانه: تهران، بزرگراه جلال­آل احمد، پل گیشا، جنب بیمارستان شریعتی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه پنجم، مؤسسه تحقیقات تعاون.
تلفن و دورنگار دبیرخانه: 88332864 همراه: 09363443615





نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

22 تا 24 آذرماه 1390

کمیته علمی نوروپسیکولوژی در نظر دارد پنجمین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران را در تاریخ 22 تا 24 آذرماه 1390 برگزار نماید. از پژوهشگران و صاحب‌نظران درخواست می‌شود خلاصه مقاله‌های پژوهشی خود را تا تاریخ 15 شهریور ماه و اصل مقاله‌ها را تا پایان مهرماه سال 90 به دبیرخانه سمپوزیوم واقع در خیابان میرداماد، میدان محسنی، دانشکده علوم توان‌بخشی و یا از طریق پست الکترونیک و وب سایت سمپوزیوم ارسال دارند.
info@neuropsychology-iran.com
http://neuropsychology-iran.com
محورهای سمپوزیوم عبارتند از:

نوروپسیکولوژی حافظه
نوروپسیکولوژی هیجان
نوروپسیکولوژی یادگیری
نوروپسیکولوژی زبان و شناخت
توان بخشی نوروپسیکولوژی
تعلیم و تربیت نوروپسیکولوژی
اخلاق، فرهنگ، هنر
جراحی در روان پزشکی
اعتیاد. ورزش





طبقه بندی: اخبار برگزاری همایشها، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

 زمان همایش : 2 و 3 آذرماه 1390

محورهای همایش
1- مبانی نظری و چشم‌اندازهای علوم شناختی در تعلیم و تربیت
2- روانشناسی شناختی و تعلیم و تربیت
3- مغز و اعصاب و تعلیم و تربیت
4- زبان‌شناسی شناختی و تعلیم و تربیت
5- فلسفه ذهن و تعلیم و تربیت
6- هوش مصنوعی و تعلیم و تربیت
تاریخ‌های مهم
آخرین مهلت ارسال چكیده 31/02/1390
اعلام پذیرش چكیده 31/04/1390
آخرین مهلت ارسال مقالات 31/05/1390
اعلام پذیرش نهایی 31/06/1390
شروع ثبت نام همایش 15/06/1390
برگزاری همایش 3-2 آذرماه 1390

Email: cse@um.ac.ir

print




طبقه بندی: اخبار برگزاری همایشها، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

زمان همایش : 24 تا 26 آبان ماه 1390

در این همایش، موضوعات مرتبط با روانپزشکی اجتماعی در اولویت می‌باشند که عناوینی مانند موارد زیر را پوشش می‌دهد:


سلامت روان جوانان
-
سلامت روان سالمندان
-
مسائل جنسیتی در روانپزشکی
-
روانپزشکی فرهنگی
-
رسانه‏ ها و روانپزشکی
-
نیازهای پاسخ داده نشده روانپزشکی در گروه‌های خاص
-
سبک زندگی در جوامع شهری
-
مداخلات میان رشته‏ای
-
سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی
سایت کنگره www.ipacongress.ir




طبقه بندی: اخبار برگزاری همایشها، 


نگارش در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1390 توسط اکرم: بانوی ماهتاب

5-6 آبان 1390- تالار امام بیمارستان امام خمینی
دانشگاه شاهد به دنبال برگزاری چهار کنگره، پنجمین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی را در تاریخ 5 و 6 آبان 1390برگزار می­نماید.


محور های همایش

گستره پزشكی
اختلالات جنسی مردان و زنان
فیزیوپاتولوژی اختلالات جنسی
تشخیص
درمان
گستره روانشناسی و روان پزشکی
شیوع اختلالات جنسی
آسیب شناسی
تشخیص
درمان
توان‌بخشی
گستره علوم تربیتی و اجتماعی
آموزش و پرورش عمومی و تربیت جنسی
آموزش عالی و تربیت جنسی
خانواده - جامعه و تربیت جنسی
فرهنگ - رسانه و تربیت جنسی
گستره فقه و حقوق
اختلالات جنسی و حق فسخ نکاح
شرایط ضمن عقد و عدم تمکین زوجین
تغییر جنسیت
مسئولیت کیفری زوجین در روابط جنسی
مسئولیت کیفری سوء استفاده جنسی از کودکان
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: اول شهریور 1390
آخرین مهلت ارسال چکیده مبسوط: آخر شهریور 1390
اعلام نتایج داوری مقالات : آخر شهریور 1390
زمان برگزاری كنگره : 5 و 6 آبان ماه 90




طبقه بندی: اخبار برگزاری همایشها، 

 
 
 
( کل صفحات : 2 )    1   2