روانشناسی Im a student of psychology مخاطبان این وبلاگ کسانی هستند که به مطالعه «روانشناسی علمی و آکادمیک» علاقمند هستند. امیدوارم منو تا رسیدن به این هدف کمک کنید دوستان می تونند یعنوان نویسنده مطالب خوبشونو یه اشتراک بگذارند tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com 2018-01-17T15:18:22+01:00 mihanblog.com هفتمین کنگره سالیانه دانش اعتیاد 2013-04-30T06:14:00+01:00 2013-04-30T06:14:00+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/61 اکرم: بانوی ماهتاب هفتمین کنگره سالیانه دانش اعتیاد تاریخ برگزاری كنگره: 29-31 خرداد 1392 تاریخ شروع پذیرش خلاصه مقالات و پنل های پیشنهادی: اول بهمن 1391 تاریخ خاتمه پذیرش خلاصه مقالات و پنل های پیشنهادی: اول اردیبشهت 1392 تاریخ اعلام مقالات برگزیده و اعلام برنامه كنگره: اول خرداد 1392  وب سایت کنگره : http://addictionbiology.tums.ac.ir   زمانبندی جایزه طب اعتیاد ایزاما (پژوهشگران جوان)
هفتمین کنگره سالیانه دانش اعتیاد




تاریخ برگزاری كنگره: 29-31 خرداد 1392

تاریخ شروع پذیرش خلاصه مقالات و پنل های پیشنهادی: اول بهمن 1391

تاریخ خاتمه پذیرش خلاصه مقالات و پنل های پیشنهادی: اول اردیبشهت 1392

تاریخ اعلام مقالات برگزیده و اعلام برنامه كنگره: اول خرداد 1392

 

وب سایت کنگره : http://addictionbiology.tums.ac.ir

 

زمانبندی جایزه طب اعتیاد ایزاما (پژوهشگران جوان)

تاریخ شروع پذیرش خلاصه مقالات: اول بهمن 1391

تاریخ خاتمه پذیرش خلاصه مقالات: آخر اسفند 1391

تاریخ اعلام خلاصه مقالات نامزد دریافت جایزه: اول اردیبهشت 1392

تاریخ دریافت مقالات كامل برای داوری نهایی:‌ آخر اردیبهشت 1392

اعطای جوایز دور دوم ایزما: 29 خرداد 1392

 


]]>
اولین کنگره سراسری اعتیاد و رفتارهای پرخطر 2013-04-30T06:09:26+01:00 2013-04-30T06:09:26+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/60 اکرم: بانوی ماهتاب اولین کنگره سراسری اعتیاد و رفتارهای پرخطر    زمان برگزاری: 17 و 18 اردیبهشت ماه 1392 مکان برگزاری: دانشگاه خوارزمی آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 بهمن 1391 آدرس الکترونیکی:


اولین کنگره سراسری اعتیاد و رفتارهای پرخطر

 

 

زمان برگزاری: 17 و 18 اردیبهشت ماه 1392

مکان برگزاری: دانشگاه خوارزمی

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 بهمن 1391

آدرس الکترونیکی:


]]>
نخستین سمینار کاربرد درمانهای موج سوم شناختی رفتاری در علوم پزشکی 2013-04-30T06:03:46+01:00 2013-04-30T06:03:46+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/59 اکرم: بانوی ماهتاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می کند نخستین سمینار کاربرد درمانهای موج سوم شناختی رفتاری در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پزشکی 18 و 19 اردیبهشت 1392 انجمن روانشناسی ایران یکی از مشارکت کنندگان در برگزاری این سمینار می‌باشد برای دریافت ریزبرنامه سمینار اینجا را کلیک کنید kashan.ircme.ir



دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می کند

نخستین سمینار کاربرد درمانهای موج سوم شناختی رفتاری در علوم پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پزشکی

18 و 19 اردیبهشت 1392

انجمن روانشناسی ایران یکی از مشارکت کنندگان در برگزاری این سمینار می‌باشد

برای دریافت ریزبرنامه سمینار اینجا را کلیک کنید

kashan.ircme.ir


]]>
مفاهیم و مبانی واقعیت درمانی (Reality Therapy) 2012-12-08T05:09:28+01:00 2012-12-08T05:09:28+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/58 اکرم: بانوی ماهتاب با عرض سلام و درود فراوان خدمت دوستای گلم فکر می کنم تجربه شخصی همه ما به ما نشون داده که حوزه ارتباطات انسانی در جامعه ما به شدت معیوب و بیمارگون هست از اینرو این بحث رو به ذکر «مفاهیم و مبانی واقعیت درمانی» اختصاص دادم. اگرچه ممکنه شما مثل گلاسر معتقد نباشید که همه اختلالات روانی ناشی از اشکال در حوزه ارتباطات بین فردی است اما حتما اذعان دارید که بخش عظیمی از مشکلات روانی به نحوی از انحاء با مشکلات بین فردی ارتباط دارند از دیگر سو می دانید که "خود" و بسیاری از متغیرهای مرتبط با آن از جمله خو با عرض سلام و درود فراوان خدمت دوستای گلم

فکر می کنم تجربه شخصی همه ما به ما نشون داده که حوزه ارتباطات انسانی در جامعه ما به شدت معیوب و بیمارگون هست از اینرو این بحث رو به ذکر «مفاهیم و مبانی واقعیت درمانی» اختصاص دادم. اگرچه ممکنه شما مثل گلاسر معتقد نباشید که همه اختلالات روانی ناشی از اشکال در حوزه ارتباطات بین فردی است اما حتما اذعان دارید که بخش عظیمی از مشکلات روانی به نحوی از انحاء با مشکلات بین فردی ارتباط دارند از دیگر سو می دانید که "خود" و بسیاری از متغیرهای مرتبط با آن از جمله خود ارزشی، خودکارآمدی، هویت، اعتماد به نفس، عزت نفس،دلبستگی، قصه های ما و .... در بستری از ارتباطات بین فردی معنا و مفهوم می یابند بنابراین فکر می کنم لازم است که متخصصان حیطه سلامت بیش از پیش به مطالعه و بررسی در حیطه روابط بین فردی بپردازند. این نوشتارهم قدمی است که من در این راستا برداشته ام .همانطور که می بینید در بخش اول صرفا به بررسی مفاهیم و مبانی واقعیت درمانی پرداخته ام و اگر صبور باشید در بخش دوم بر فرآیند درمان تمرکز خواهیم کرد.

]]>
سونامی بیماری های روانی در ایران 2012-11-03T12:13:20+01:00 2012-11-03T12:13:20+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/57 اکرم: بانوی ماهتاب به عنوان روانشناسی که سالیان متمادی به کار رواندرمانی و روانکاوی می پردازم این ادعا که سونامی بیماریهای روانی در ایران در حد فاجعه آوری مخرب و غیر قابل کنترل شده است سخنی گزاف نمی باشد. میلیونها ایرانی در دام افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی و صدها بیماری دیگر دست و پا می زنند و اکثریت حتی از بیماری خود آگاه نیستند. اگر هر معتادی با چهار نفر از پیرامونیان خود در ارتباط باشد حداقل بیست میلیون نفر در معرض عوارض اعتیاد بصورت مستقیم قرار دارند. یک میلیون اسکیزوفرن در خوش بی


به عنوان روانشناسی که سالیان متمادی به کار رواندرمانی و روانکاوی می پردازم این ادعا که سونامی بیماریهای روانی در ایران در حد فاجعه آوری مخرب و غیر قابل کنترل شده است سخنی گزاف نمی باشد. میلیونها ایرانی در دام افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی و صدها بیماری دیگر دست و پا می زنند و اکثریت حتی از بیماری خود آگاه نیستند. اگر هر معتادی با چهار نفر از پیرامونیان خود در ارتباط باشد حداقل بیست میلیون نفر در معرض عوارض اعتیاد بصورت مستقیم قرار دارند. یک میلیون اسکیزوفرن در خوش بینانه ترین حالت پنج میلیون نفر دیگر را با خود درگیر می سازند. یک میلیون مبتلا به سایکوز دو قطبی نیز پنج میلیون دیگر را به خود مشغول می سازند. حدود پنج میلیون مبتلایان به عقب ماندگیهای ذهنی با درجات گوناگون نیز بیست میلیون دیگر را از خود متاثر می سازند. حدود پانزده میلیون مبتلا به اختلالات شخصیتی نیز تمامی هفتاد و پنج میلیون نفر دیگر را به بازی وا می دارد. آمار رسمی از سی و پنج درصد مبتلایان به اختلالات روانی در ایران سخن به عمل می آورند اما من با آمار و ادله ثابت می کنم که حدود صد درصد از ایرانیان آشکار و نا آشکار از بیماریهای روانی نیاز به درمان رنج می برند و شاید تنها دو یا سه درصد آنان دوره درمان ناقص خود را می گذرانند و بقیه به امان خدا رهایند و روزگار می گذرانند.
گاه شیوع علائم بیماریهای روانی به شکلی قالب مقبول به خود می گیرد. چرندیات مربوط به ارتباط با اجنه و مدد جویی از ارواح و افکار عجیب و غریب و توسل به امدادهای وهمی و کلمات غیر معقول با بار هذیانی و هزاران مورد دیگر رسوخ این بیماریهای روانی است که تا بالاترین سطوح نیز رواج پیدا کرده است و البته خریدارانی نیز در میان آسیب دیدگان روانی بیشمار هموطن نیز دارد.
بی توجه ترین مردمان به سلامت روانی اشان ایرانیان هستند. نگاه شکاکانه و بدبینانه به روانشناس  تقریبا" در تمامی بخشهای اجتماعی دیده می شود. البته روانشناسان متبحر و صاحب صلاحیت نیز در حکم کیمیایند و در بسیاری از شهرهای ایران فقدان این متخصصان نیز بر مشکل صد چندان افزوده است. بسیاری از روانشناسان ما به دلیل رکود علمی بسیار وحشتناک حتی  از ارائه ابتدایی ترین خدمات به مراجعانشان عاجزند و خود نیز از بیکفایتی خویش در رنج و عذاب به سر می برند. آنانی که در تلویزیون ایران  عنوان روانشناس را یدک می کشند معمولا" در جامعه علمی جایی ندارند و بلندگوی مجریان صدا و سیمایند. زنی فربه وخندان و مضطرب که به عنوان عزیز دردانه در تلویزیون نقش  روانشناس را در برنامه های خانوادگی بازی می کند در یکی از برنامه های سراسری از مجازات اعدام نوجوانی - به نام بهنود  - دفاع کرد که در کودکی مرتکب قتل شده بود و از خانواده مقتول که طناب دار را کشیده بودند تشکر و قدردانی نمود.!!!
جامعه ایرانی هنوز نمی داند هر رفتاری از لحاظ علمی قابل تبیین و تحلیل است. دخترک دانشجویی که بدست معشوق جفاکار به قتل رسید قربانی یکی از همین بیماران روانی بود که اگر در جامعه ای دیگر زندگی می کرد به این مرحله نمی رسید که دست به قتل دختری بیگناه دراز کند. یا قاضی پرونده طلاق شوهر بدبین و روانی رفتار بیمار گونه  پارانوئید وی را از سر نادانی به عنوان تعصب و غیرت و اوج دینداری در نظر نمی گرفت و حکم به طلاق می داد و  زن نگون بخت شاید الان در زیر خروارها خاک نخوابیده بود. یا بیمارانی که ارتباطشان با واقعیت به سطحی از نزول رسیده است که دسته جمعی زنی را به نوبت مورد تجاوز قرار می دهند و حتی لحظه ای قادر نیستند به عواقب کار خود بیندیشند و یا اندکی رحم به خود راه دهند چرا که خود قربانیانی از جنسی دیگرند که به قربانی ساختن دیگران روی می آورند.

                                                                                                                دکتر محمدرضا ابراهیمی
]]>
سوال اول: فرق بین افکار وسواسی، بیش بها داده شده و افکار هذیانی؟ 2012-11-03T11:53:36+01:00 2012-11-03T11:53:36+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/56 اکرم: بانوی ماهتاب سلام دوستای خوبم سوالی که برای خودم پیش اومده اینه که فرق بین افکار وسواسی، بیش بها داده شده و هذیانی از نظر تئوریک و در کار بالینی چیه؟ به عبارت دیگه اگه در کار بالینی تون به موردی بر خوردید که به نظر شما فکر هذیانی میاد چطور اون رو از فکر بیش بها داده شده و وسواسی تمییز می دید و آیا در فرآیند تشخیص و درمان تعیین اینکه یک فکر هذیانی است یا بیش بها داده شده یا هذیانی کمکی به متخصص می کنه یا نه؟( لطفا درصورت امکان منبع پاسخ خودتون رو ذکر کنید )

سلام دوستای خوبم سوالی که برای خودم پیش اومده اینه که فرق بین افکار وسواسی، بیش بها داده شده و هذیانی از نظر تئوریک و در کار بالینی چیه؟ به عبارت دیگه اگه در کار بالینی تون به موردی بر خوردید که به نظر شما فکر هذیانی میاد چطور اون رو از فکر بیش بها داده شده و وسواسی تمییز می دید و آیا در فرآیند تشخیص و درمان تعیین اینکه یک فکر هذیانی است یا بیش بها داده شده یا هذیانی کمکی به متخصص می کنه یا نه؟
( لطفا درصورت امکان منبع پاسخ خودتون رو ذکر کنید )
]]>
بحث و پرسش و پاسخ (در زمینه تشخیص اختلالات روانی) 2012-11-03T11:05:07+01:00 2012-11-03T11:05:07+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/55 اکرم: بانوی ماهتاب با سلام خدمت دوستای خودم همونطور که قبلا گفتم هدف من از ایجاد بخش بحث و پرسش و پاسخ (در زمینه تشخیص اختلالات روانی) ارتقاء توان تشخیصی همه متخصصان حیطه سلامت روان از جمله روانشناسان بالینی و عمومی، مشاوران و روانپزشکان هست امیدوارم با پاسخگویی به سوالات مطرح شده یا طرح سوالاتی که در کارهای بالینی برای خود شما مطرح شده است به رونق این بخش بیافزایید                                         


با سلام خدمت دوستای خودم


همونطور که قبلا گفتم هدف من از ایجاد بخش بحث و پرسش و پاسخ (در زمینه تشخیص اختلالات روانی) ارتقاء توان تشخیصی همه متخصصان حیطه سلامت روان از جمله روانشناسان بالینی و عمومی، مشاوران و روانپزشکان هست امیدوارم با پاسخگویی به سوالات مطرح شده یا طرح سوالاتی که در کارهای بالینی برای خود شما مطرح شده است به رونق این بخش بیافزایید



                                                                                                                                   
با تشکر
]]>
درخواست همکاری علمی 2012-11-03T10:40:48+01:00 2012-11-03T10:40:48+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/54 اکرم: بانوی ماهتاب با سلام خدمت همه دوستای خوبم از آنجا که در نظر دارم این وبلاگ بصورت مکانی برای همفکری متخصصان حیطه سلامت روان بیش از پیش فعال باشه از دوستان خوبم می خوام که من رو در این امر یاری کنند اولین قدمی که در این راه بر خواهیم داشت دراز کردن دست یاری به سوی دوستانی است که تمایل دارند زکات علمشونو بپردازند و با به اشتراک گذاشتن مطالب تخصصیشون تحت عنوان نویسنده در این وبلاگ شروع به فعالیت کنند، در قدم دوم تلاش خواهیم کرد با پذیرش کاربر در این وبلاگ یه جمع دوستانه و در عین حال تخصصی یی رو دور هم جمع کنیم
با سلام خدمت همه دوستای خوبم

از آنجا که در نظر دارم این وبلاگ بصورت مکانی برای همفکری متخصصان حیطه سلامت روان بیش از پیش فعال باشه از دوستان خوبم می خوام که من رو در این امر یاری کنند اولین قدمی که در این راه بر خواهیم داشت دراز کردن دست یاری به سوی دوستانی است که تمایل دارند زکات علمشونو بپردازند و با به اشتراک گذاشتن مطالب تخصصیشون تحت عنوان نویسنده در این وبلاگ شروع به فعالیت کنند، در قدم دوم تلاش خواهیم کرد با پذیرش کاربر در این وبلاگ یه جمع دوستانه و در عین حال تخصصی یی رو دور هم جمع کنیم تابهتر بتونیم توانایی های علمی و عملی مون رو در حیطه سلامت روان ارتقاء بدیم و سومین قدم هم راه اندازی یه مجموعه بحث  یا پرسش و پاسخ هست که هدف آن ارتقاء توان و تخصص ما در حیطه تشخیص اختلالات روانی است بعنوان مثال همه ما در کارمون با میتلایان به اختلالات روانی گاهی به برخی کیسها برمی خوریم که یا کل تشخیص اختلالشون برامون دشواره یا در یکی از ملاکها یا معیارهای تشخیصی سوالاتی برامون بوجود میاد که دوست داریم اونها رو با افراد متخصص به اشتراک گذاشته و تصمیمات آگاهانه تری بگیریم
اگرچه این ها همه ممکن است تلاشی ناشیانه برای ارتقاء مهارتهای تخصصی ما به حساب بیاد اما همواره برای بهتر نمودن این تلاشها و علمی نمودن این روشها روی همکاری و همیاری؛ همچنین انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان حساب می کنم.    
                        
                                                                                                                                    با تشکر

]]>
چهارمین کنگره بین المللی سایکوسوماتیک 2012-08-19T09:23:08+01:00 2012-08-19T09:23:08+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/53 اکرم: بانوی ماهتاب زمان : 26 - 28 مهرماه 1391 چهارمین کنگره بین المللی سایکوسوماتیکارزیابی و مداخلات روانشناختی در اختلالات سایکوسوماتیکاعتیاد واختلالات روان تنی دانشگاه آزاداسلامی واحدخوراسگان (اصفهان) اصفهان، خوراسگان، خیابان جی شرقی، ارغوانیه ۲۶-۲۸مهر ۱۳۹۱وب سایتhttp://psyso2012.khuisf.ac.ir زمان : 26 - 28 مهرماه 1391



چهارمین کنگره بین المللی سایکوسوماتیک


ارزیابی و مداخلات روانشناختی در اختلالات
سایکوسوماتیک


اعتیاد واختلالات روان تنی


دانشگاه آزاداسلامی واحدخوراسگان (اصفهان)

اصفهان، خوراسگان، خیابان جی شرقی، ارغوانیه

۲۶-۲۸مهر ۱۳۹۱


وب سایت

http://psyso2012.khuisf.ac.ir

]]>
دومین همایش ملی-دانشجویی روانشناسی، مشاوره و دین 2012-08-19T08:47:39+01:00 2012-08-19T08:47:39+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/51 اکرم: بانوی ماهتاب مهلت ارسال چکیده 30تیرماه ....مهلت ارسال اصل مقاله 30 مهرماه زمان همایش 29 و 30 آذرماهکارگاههای تخصصی 1 دی ماهبا همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتیو (با  امتیاز بازآموزی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره) آدرس سایت : psyrelcul.ut.ac.ir دبیران دبیر همایش : آقای محمد حسن آسایش (دانشگاه تهران)دبیر اجرایی : خانم فاطمه قربانی (دانشگاه علامه طباطبایی)دبیر علمی همایش : خانم دکتر شیوا خلیلی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)اعضای کمیته علمی (اساتید

مهلت ارسال چکیده 30تیرماه ....

مهلت ارسال اصل مقاله 30 مهرماه

زمان همایش 29 و 30 آذرماه

کارگاههای تخصصی 1 دی ماه


با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی
و
 (با  امتیاز بازآموزی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره)
 
آدرس سایت :

 

psyrelcul.ut.ac.ir


 

 
دبیر همایش : آقای محمد حسن آسایش (دانشگاه تهران)
دبیر اجرایی : خانم فاطمه قربانی (دانشگاه علامه طباطبایی)
دبیر علمی همایش : خانم دکتر شیوا خلیلی
(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)


اعضای کمیته علمی (اساتید):
 
دکتر غلامعلی افروز
دکتر جواد اژه ای
دکتر محمد خدایاری فرد
دکتر شیوا خلیلی
دکتر حمید یعقوبی
دکتر باقر غیاری بناب
دکتر علی رضا خوش کنش
دکتر علیرضا بخشایش
دکتر جمیله علم الهدا


تلفن دبیرخانه همایش :

02161117420
09190171367

آدرس دبیرخانه همایش: تهران بزرگراه جلال آل احمد ،خیابان دکتر کاردان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،طبقه سوم، خانه پژوهش اتاق 305
]]>
نقره، انسان، خدا ..... درسی از انجیل 2012-08-19T08:16:12+01:00 2012-08-19T08:16:12+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/50 اکرم: بانوی ماهتاب    در Malachi آیه 3:3 آمده است: «او در جایگاه پالاینده و خالص کننده نقره خواهد نشست.» این آیه برخی از خانمهای کلاس انجیل خوانی را دچار سردرگمی کرد. آنها نمی‌دانستند که این عبارت در مورد ویژگی و ماهیت خداوند چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. از این رو یکی از خانمها پیشنهاد داد فرایند تصفیه و پالایش نقره را بررسی کند و نتیجه را در جلسه بعدی انجیل خوانی به اطلاع سایرین برساند. همان هفته با یک نقره‌کار تماس گرفت و قرار شد او را درمحل کارش ملاقات کند تا نحوه کار او را از نزدیک  

 

 

در Malachi آیه 3:3 آمده است: «او در جایگاه پالاینده و خالص کننده نقره خواهد نشست.»

 

این آیه برخی از خانمهای کلاس انجیل خوانی را دچار سردرگمی کرد. آنها نمی‌دانستند که این عبارت در مورد ویژگی و ماهیت خداوند چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. از این رو یکی از خانمها پیشنهاد داد فرایند تصفیه و پالایش نقره را بررسی کند و نتیجه را در جلسه بعدی انجیل خوانی به اطلاع سایرین برساند. همان هفته با یک نقره‌کار تماس گرفت و قرار شد او را درمحل کارش ملاقات کند تا نحوه کار او را از نزدیک ببیند. او در مورد علت علاقه خود، گذشته از کنجکاوی در زمینه پالایش نقره چیزی نگفت. وقتی طرز کار نقره کار را تماشا می‌کرد، دید که او قطعه‌ای نقره را روی آتش گرفت و گذاشت کاملاً داغ شود، او توضیح داد که:

 

]]>
چگونه توان مغزی از دست رفته در اثر مصرف شیشه (مت آمفتامین) را بازسازی کنیم؟ 2012-07-09T12:24:49+01:00 2012-07-09T12:24:49+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/49 اکرم: بانوی ماهتاب با وجود همه این عوارض و خبرهای بد، خبر خوبی نیز برای شما وجود دارد. در صورت حذف شیشه از بدن، اجرای برنامه­های درمانی اختصاصی تغذیه صحیح و تمرینهای مغزی مناسب، این آسیبها می‌توانند ترمیم گردند و امكان ادامه زندگی فعال و مفید را برای شما ایجاد نمایند. اما اصطلاح هر یک از این چهار نوع اختلال مغزی عمده نیازمند نوع خاصی از مداخلات درمانی است. یکی از علل اصلی عدم موفقیت درمان اعتیاد به شیشه در بسیاری از مراکز درمانی عدم توجه به ابعاد مختلف این بیماری و انجام برنامه­ریزی­های

با وجود همه این عوارض و خبرهای بد، خبر خوبی نیز برای شما وجود دارد. در صورت حذف شیشه از بدن، اجرای برنامه­های درمانی اختصاصی تغذیه صحیح و تمرینهای مغزی مناسب، این آسیبها می‌توانند ترمیم گردند و امكان ادامه زندگی فعال و مفید را برای شما ایجاد نمایند. اما اصطلاح هر یک از این چهار نوع اختلال مغزی عمده نیازمند نوع خاصی از مداخلات درمانی است. یکی از علل اصلی عدم موفقیت درمان اعتیاد به شیشه در بسیاری از مراکز درمانی عدم توجه به ابعاد مختلف این بیماری و انجام برنامه­ریزی­های درمانی اختصاصی برای هر کدام از این مشکلات می­باشد. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد برای مثال به روشهای درمانی نوع چهارم آسیبها، یا آسیب به توانمندی­های مغزی اشاراتی بنماییم. توانمندیهای مغزی بیماران مصرف­کننده شیشه با انجام تمرینات مناسب قابل بازگشت می­باشند.اما این تمرینهای مناسب كه اصطلاحاً «بازتوانی مغزی» نامیده می‌شوند چگونه اجرا می‌گردند.

]]>
آسیب های مغزی ناشی از مصرف شیشه (مت - آمفتامین) 2012-07-09T11:55:04+01:00 2012-07-09T11:55:04+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/48 اکرم: بانوی ماهتاب مصرف مواد محرک از جمله شیشه باعث ایجاد تغییرات و آسیبهایی در مغز انسان می شود که این تغییرات مغزی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: 1- تغییر مدارهای مغزی و ایجاد وابستگی و اجبار به مصرف مواد: مدارهایی در مغز انسان وجود دارند که بطور طبیعی او را وادار به خوردن، آشامیدن و رفتارهای جنسی می­نمایند. شیشه این مدارها را در کنترل خود می­گیرد و باعث می­شود فرد مصرف­کننده یک "ولع غیر قابل کنترل" و یک "اجبار شدید برای مصرف" به سمت این ماده محرک پیدا نماید. 2- تخر

مصرف مواد محرک از جمله شیشه باعث ایجاد تغییرات و آسیبهایی در مغز انسان می شود که این تغییرات مغزی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

1- تغییر مدارهای مغزی و ایجاد وابستگی و اجبار به مصرف مواد: مدارهایی در مغز انسان وجود دارند که بطور طبیعی او را وادار به خوردن، آشامیدن و رفتارهای جنسی می­نمایند. شیشه این مدارها را در کنترل خود می­گیرد و باعث می­شود فرد مصرف­کننده یک "ولع غیر قابل کنترل" و یک "اجبار شدید برای مصرف" به سمت این ماده محرک پیدا نماید.

2- تخریب سیستم­های تولید انرژی و انگیزه در مغز: افراد مصرف­کننده شیشه اگرچه در ابتدای مصرف، احساس انرژی، توان روحی و انگیزه را بالا می­نماید اما پس از مدتی فعالیت بیش از اندازه سیستم­های تولید انرژی و انگیزه در مغز موجب تخریب این سیستم­ها (سامانه­ها) می­گردد. در این شرایط فرد مصرف­کننده احساس می­کند بدون مصرف شیشه، توان و انگیزه انجام هیچ کاری را ندارد.

]]>
مفهوم خود (self) در روانشناسی (قسمت دوم) 2012-05-30T11:56:09+01:00 2012-05-30T11:56:09+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/47 اکرم: بانوی ماهتاب مدلهای توصیفگر خود: ž    1.خود بعنوان یک ساختار شناختی: خود را در قالب مفاهیمی مثل تیپ نمونه و خود طرحواره بیان می کنند تا بتواند بعنوان موضوعی قابل بررسی در روانشناسی تجربی گردد.خود بعنوان تیپ نمونه یعنی مجموعه ای از صفات و ویژگی هایی که فرد آنها را توصیفگر خود می داند. 2. نظریه خودنظم بخشی (کارور و شی یر) : شیوه هایی که افراد بواسطه آنها خود را کنترل و رفتارشان را هدایت می کنند. مبنای این مدل بر فرآیند حلقه ای پسخوراند متکی است این یعنی هرگاه اطلاعاتی از پ

مدلهای توصیفگر خود:

ž    1.خود بعنوان یک ساختار شناختی: خود را در قالب مفاهیمی مثل تیپ نمونه و خود طرحواره بیان می کنند تا بتواند بعنوان موضوعی قابل بررسی در روانشناسی تجربی گردد.خود بعنوان تیپ نمونه یعنی مجموعه ای از صفات و ویژگی هایی که فرد آنها را توصیفگر خود می داند.

2. نظریه خودنظم بخشی (کارور و شی یر) : شیوه هایی که افراد بواسطه آنها خود را کنترل و رفتارشان را هدایت می کنند. مبنای این مدل بر فرآیند حلقه ای پسخوراند متکی است این یعنی هرگاه اطلاعاتی از پیرامون به فرد وارد گردد ابتدا از طریق یک مقایسه گر با ارزشهای مرجعی فرد مقایسه می شود و هرگاه رفتار فعلی فرد با ارزش مرجعی ود همخوان نباشد فرد می کوشد این تضاد و ناهمخوانی را با یک سازگاری رفتاری کاهش دهد.]]>
مفهوم خود (self) در روانشناسی (قسمت اول) 2012-05-30T11:51:16+01:00 2012-05-30T11:51:16+01:00 tag:http://lightmoonlight.mihanblog.com/post/46 اکرم: بانوی ماهتاب مفهوم "خود" از موضوعاتی در دانش روانشناختی است كه پس از یك دوره فراموش شدگی نسبی در دهه های اخیر اهمیت بسیار زیادی یافته است . در حال حاضر مشكل می توان از مفهومی با نتایج و كاربردهای گسترده تر از مفهوم ” خود ” یاد كرد . توجه به آن به عنوان یكی از موضوعات مهم و اساسی روانشناختی همچنان رو به افزایش است .مهمترین و رایج ترین اختلالات رفتاری به ” خود ” رجوع دارند و متخصصان بالینی نه تنها روان تحلیلگران بلكه شناخت گرایان و حتی رفتارگرایان نیز چه در زمینه نظری و چه در كاربردهای بالینی و تر مفهوم "خود" از موضوعاتی در دانش روانشناختی است كه پس از یك دوره فراموش شدگی نسبی در دهه های اخیر اهمیت بسیار زیادی یافته است . در حال حاضر مشكل می توان از مفهومی با نتایج و كاربردهای گسترده تر از مفهوم ” خود ” یاد كرد . توجه به آن به عنوان یكی از موضوعات مهم و اساسی روانشناختی همچنان رو به افزایش است .مهمترین و رایج ترین اختلالات رفتاری به ” خود ” رجوع دارند و متخصصان بالینی نه تنها روان تحلیلگران بلكه شناخت گرایان و حتی رفتارگرایان نیز چه در زمینه نظری و چه در كاربردهای بالینی و تربیتی به خود توجه می كنند. روانشناسان شخصیتی ، روانشناسان اجتماعی و روانشناسان تحولی بیش از پیش پ‍ژوهشها را معطوف به "خود" ساخته اند وحتی نظریه های جدید هوش (از جمله نظریه هوش استرنبرگ) رجوعی به خود دارند.                            
با وجود اهمیتی كه مفهوم خود در پ‍ژوهشهای اخیر یافته است اما در منابع فارسی هیچ كتابی كه در این زمینه به تالیف یا ترجمه یا پ‍‍‍‍‍‍‍‍ژوهش پرداخته باشد رویت نمی گردد.]]>